Afsluiting van een bewogen jaar

Afsluiting van een bewogen jaar

Beste Haarlemse Ondernemer,

Op maandag 14 december keken we gezamenlijk naar het nieuws en de laatste aankondiging van Mark Rutte: een Lockdown. Niet alleen de horeca die al een onmogelijk jaar achter de rug heeft, of de cultuur die het moest doen met een fractie van het normale aantal bezoekers, de evenementen sector die hun jaar zagen verdwijnen, maar ook de non-food Retail moest er deze ronde aan geloven. We hebben dit jaar gezien dat bezoekersstromen sterk zijn afgenomen, voornamelijk in de grootste steden (met Amsterdam voorop) maar ook Haarlem was het een stuk rustiger dan normaal. Het goede nieuws hier is wel dat onze lokale bezoeker ons wist te vinden en dat zorgde dat we bij de top 4 grote steden hoorden met de minste afname in bezoekersstromen. In begin 2021 hopen we in samenwerking met de gemeente jullie te voorzien van accurate data rondom van passanten stromen via camera’s, nadat eerdere wifi-tellingen zijn geannuleerd op verzoek van de wijkraden.

In maart, met de aankondiging van de eerste maatregelen, hebben we er onze schouders onder gezet en geprobeerd het beste van te maken. Liever toen de pijn, dan een sluiting die lang zou duren, of erger, een 2e sluiting aan het einde van het jaar. Toch is het nu zo ver en met het einde van het jaar in zicht maken we de balans op van een bewogen jaar.

Als BIZ hadden we aan het begin van 2020 grootste plannen. Meer evenementen organiseren voor Cultuur, Horeca en Retail, innovatie stimuleren, duurzaamheid op de kaart zetten en de samenwerking tussen ondernemers, gemeente en bewoners versterken. Het meeste mocht er niet van komen, maar toch hebben we een aantal successen die we kunnen vieren:

Evenementen die dit jaar wel door konden gaan, werden extra bijzonder: Haarlem Jazz met een speciale anderhalve meter editie , Shopping Night, werd shopping weekend met meer creativiteit dan ooit, Haarlem Culinair was een klein lichtpunt in een lang jaar en ook werd er geïnvesteerd om Marketing een extra boost te geven en is er samen met de andere BIZ en de gemeente een nieuw platform gefinancierd: haarlemsewinkels.nl. Haarlem werd dit jaar 775 jaar en dat hebben we gevierd met een actie om de horeca een hart onder de riem te steken in samenwerking met Haarlem Marketing,  Heineken en horeca ondernemer Martijn Bevelander. Het laatste wapenfeit is dat we allen lokaal kopen hebben omarmt, geen gezellige stad, zonder gezond ondernemersklimaat.

We richten onze pijlen op 2021 en we zetten in op een geweldig jaar voor jullie allemaal. Laten we er samen weer de schouders weer onder zetten en met veel creativiteit de handen ineen te slaan.

Namens de BIZ binnenstad Haarlem: fijne feestdagen en een gelukkig 2021.

——————————————————————————————–
Doordat er dit jaar geen Algemene Ledenvergadering heeft plaatsgevonden, geven we als BIZ graag op deze manier inzage in de concept jaarcijfers 2019 en het concept werk- en jaarplan 2021. Mocht u hier een vraag over hebben dan kunt u deze vraag mailen naar bestuur@bizbinnenstadhaarlem.nl

Concept* jaarcijfers 2019 BIZ Binnenstad Haarlem

Concept werk- jaarplan 2021 BIZ Binnenstad Haarlem

*Het concept zal niet veel afwijken van de definitieve cijfers.