Even voorstellen… Patrick Hulsman

Even voorstellen… Patrick Hulsman

Wie ben je en wat voor onderneming run je/ wat doe je?
Mijn naam is Patrick Hulsman en na een carrière van 20 jaar bij de ING Bank, heb ik besloten om mensen blij en gelukkig te maken met bijzondere producten uit Italië die ik nagenoeg allemaal zelf importeer. Italië, het land waar veel mensen hun ‘Droom’ vakantie genieten en daarom heet mijn winkel dan ook ‘Droom van Pasta’. In mijn winkel ervaren mensen weer de heerlijke Italiaanse keuken.

Waarom ben jij in de binnenstad van Haarlem gevestigd?
Daar er 4 jaar geleden geen echte Italiaanse delicatesse winkel meer was en mijn vrouw en ik op termijn in Haarlem wilden gaan wonen, was de keuze niet zo moeilijk. Mijn winkel past perfect bij de bewoners van Haarlem en omliggende dorpen en tevens bij de Nederlandse en buitenlandse toeristen die Haarlem bezoeken. Tevens hebben veel Italiaanse expats mijn winkel nu ook gevonden hebben voor hun bijzondere Italiaanse producten die niet in normale delicatesse winkels te koop is.

Wat vind jij het mooiste aan de binnenstad?
De binnenstad van Haarlem is uniek vanwege de mooie uitstraling van de gebouwen, de type winkels die passen bij de Haarlemmer en ook bij het karakter van de stad. Geen Amsterdamse toeristen winkels, goede kwaliteit winkels en uitgaansgelegenheden, maar niet overdreven chic! Daarnaast is er nog wel veel te verbeteren in het Centrum, want in de straten die aansluiten op de Grote Markt zijn slecht bestraat en er is heel weinig groen.

Als jij een miljoen zou krijgen wat zou je dan veranderen/toevoegen aan de binnenstad?
Met een miljoen kun je heel veel doen, maar ik denk dat je er voorzichtig mee om moet gaan. Je moet het duurzaam besteden waardoor de binnenstad er nog vele jaren van kan genieten. Ik zou om te beginnen alle omliggende straten van de Grote Markt op eenzelfde manier bestraten, veel bomen plaatsen, prullenbakken en wellicht bankjes en statige lantaarnpalen. Maak de stad mooi, zodat de binnenstad aanvoelt als een warm dorp.

Tevens zou ik van de Nieuwe Groenmarkt een gezellig plein maken met bijvoorbeeld muziekpaviljoen. Daarnaast zou ik een oplossing willen vinden opdat alle fietsen van de bezoekers op een aantal centrale punten geparkeerd kunnen worden. Niet in een achteraf straat, want dat doen de bezoekers niet. Op deze manier is het een feestje om te genieten van al het moois in de binnenstad, het onderscheidende vermogen zal in de toekomst echt liggen bij de ‘Beleving’ in de binnenstad.

Waar zie jij nog kansen als het gaat over de onderlinge samenwerking (retail, horeca, kunst/cultuur) in Haarlem?
Ik zie veel kansen in de onderlinge samenwerking bij evenementen. Tussen horeca en kunst/cultuur is volgens mij al veel afstemming, maar ik denk dat er nog veel kansen liggen om bij evenementen meer samen te werken met Retail. Dat is moeilijk, want Retail is anders georganiseerd en heeft een andere energie dan horeca.
Wat mij betreft komt er een Haarlem Retail Marketing plan, waarin bij een aantal evenementen duidelijk zal zijn waar de samenwerking van Retail met horeca en kunst/cultuur zichtbaar moet worden. Daarnaast kan er dan ook gericht budget gereserveerd worden voor straat overstijgende activiteiten. Ik zie hier een mooie kans voor Haarlem Marketing om dit verder uit te werken. In het AOC zou dit plan dan regelmatig afgestemd moeten worden met alle straatverenigingen. We moeten het met z’n allen doen en niet per sector/straat.

Welke compliment zou je aan welke ondernemer willen geven? (het stokje wordt aan diegene overgedragen voor de volgende nieuwsbrief)
Mijn compliment gaat uit naar Ruud Veldkamp van de Italiaanse kledingwinkel Sedotto in de Schagchelstraat. Ruud heeft al vele jaren een bijzondere winkel in een gezellige straat die niet in de standaard looproute zit van de bezoekers. Daarnaast is Ruud zeer betrokken en op de hoogte van alles wat er zich in Haarlem afspeelt.