Terugblik Shopping Weekeinde

Terugblik Shopping Weekeinde

Geen traditionele Shopping Night maar een Shopping Weekeinde in de binnenstad van Haarlem. Daarbij werd voor de eerste keer samengewerkt met Haarlem Doet Duurzaam. Deze gemeentelijke organisatie wilde in het weekeinde van 18, 19 en 20 september een breder publiek bereiken. Het Shopping Weekeinde zou aanvankelijk in mei plaatsvinden. Door COVID-19 werd het verplaatst naar september. Mede dankzij een royale financiële bijdrage van de BIZ en de medewerking van de gemeente kon het shopping event doorgaan.

Dat laatste was mede door COVID-19 makkelijker gezegd dan gedaan. De veiligheidsregels werden door de gemeentelijke ambtenaren en door de Veiligheidsregio nauwlettend in de gaten gehouden. Voor alles diende een vergunning te worden aangevraagd. Paint it Yellow, het bureau dat in uitvoerende zin het Shopping Weekeinde mogelijk maakte, was daar (begrijpelijk) beduidend meer tijd aan kwijt dan in voorgaande jaren.

De straten mochten dankzij een bijdrage van de BIZ hun eigen feestje bouwen. Straten die het niet zelf deden, kregen muzikaal bezoek van diverse bands en zangers. Waarbij fysieke rode lopers en jongeren gekleed in een rood kostuum, zorgden dat het publiek op veilige afstand bleef staan. Bovendien werden er stippen op de straat gespoten om het publiek nog attenter te maken.

En? Kijkt de organisatie terug op een geslaagd weekeinde? Simone Lunstroo, directeur van Paint it Yellow: “Wij organiseerden het evenement in opdracht van Haarlem Centraal ( de koepelorganisatie voor de Retail in de binnenstad-red) voor de tweede keer. Vrijdagavond was circa driekwart van de winkels tot middernacht geopend. Toen viel het met de drukte een beetje tegen. Dat had ongetwijfeld te maken met de persconferentie van onze premier Mark Rutte plus alle corona commotie van die dag waarbij ook Haarlem nadrukkelijk als brandhaard werd genoemd. Het weekeinde werd gekenmerkt door een gezellige drukte en goede omzetten bij de winkels. Daar gaat het Haarlem Centraal natuurlijk om. Als binnenstad van Haarlem moet er een slag gewonnen worden, het publiek moet terug komen. Zeker nu eind november in Halfweg de Outlet wordt geopend. Met elkaar moeten retailers en hun vertegenwoordigende organisaties er de schouders onder zetten.”